یاقوت چای | Ruby Tea

ArabicEnglishPersianTurkish
ArabicEnglishPersianTurkish

خواص چای ترش

خواص چای ترش

چای ترش نوعی دمنوش است که از گیاه گل جامائیکا یا گیاه هیبیسکوس (Hibiscus Sabdariffa) تهیه می‌شود. منشاء این گیاه در شمال آفریقا و آسیای جنوب شرقی است اما اکنون در بسیاری از مناطق با آب و‌ هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می‌کند. درمنطقه ما گیاه ...

چای ترش نوعی دمنوش است که از گیاه گل جامائیکا یا گیاه هیبیسکوس (Hibiscus Sabdariffa) تهیه می‌شود. منشاء این گیاه در شمال آفریقا و آسیای جنوب شرقی است اما اکنون در بسیاری از مناطق با آب و‌ هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می‌کند. درمنطقه ما گیاه هیبیسکوس در قسمت‌هایی از عربستان به‌طور وسیع کشت می‌شود و به همین دلیل برخی آن را به‌ نام چای مکی می‌شناسند. در ایران هم کاشت این گیاه در استان سیستان‌و‌بلوچستان وجود دارد.

چای یا دمنوش این گیاه به رنگ قرمز تیره است و طعم ترش و دلچسبی دارد. این چای ممکن است به صورت گرم یا سرد مصرف شود.

البته چای ترش علاوه بر رفع عطش و خستگی، خواص درمانی زیادی دارد. مثلا در بخش‌هایی از آفریقا از این دمنوش برای کاهش دمای بدن، درمان بیماری‌های قلبی و تسکین گلودرد یا سرفه استفاده می‌شود. درضمن این دمنوش سرشار از آنتی اکسیدان است و برای پوست، چربی خون و دیابت بسیار مفید است.

به‌طور کلی مردم در سراسر جهان از قسمت‌های مختلف این گیاه به‌عنوان غذا و دارو استفاده می‌کنند. در ادامه قصد داریم شما را با مهمترین فواید چای ترش آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

آیا چای ترش ضد دیابت است؟

 

یکی از مهمترین خواص چای ترش این است که خواصی مشابه با انسولین دارد و بر بهبودی بیماران دیابتی موثر است. در یک تحقیق در سال 2013، عصاره چای ترش را به نمونه‌های آزمایشگاهی مبتلا به دیابت تزریق کردند و نکته جالب توجه این بود که سطح گلوکز در آنها کاهش یافت.

البته افراد مبتلا به دیابت باید هنگام مصرف این دمنوش حواسشان به سطح قند خون‌شان باشد و آن را کنترل کنند. زیرا همان‌طور که گفته شد چای ترش ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد.

معمولا بیماران دیابتی، اضافه وزن و چربی خون هم دارند. این افراد بیش از دیگران در معرض سکته‌های قلبی و عروقی قرار دارند. مصرف چای ترش به کاهش کلسترول بد خون نیز کمک می‌کند. چای ترش آنتی اکسیدان فراوانی دارد که باعث افزایش سوخت‌وساز بدن و چربی‌سوزی می‌شود.

کافئین موجود در چای ترش در مقایسه با چای سیاه بسیار کمتر است، به همین دلیل می‌توانید با جایگزین کردن چای ترش، مصرف چای سیاه را کمتر کنید. مقدار کافئین کم چای ترش باعث کاهش اشتها می‌شود و در کاهش وزن موثر است. در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم مقاله مضرات چای سیاه را بخوانید و با عوارض مصرف زیاد آن آشنا شوید.

طبع چای ترش

چای ترش یک نوشیدنی گرم و دلچسب برای فصل سرد است. بسیاری از افراد می‌توانند آن را جایگزین چای سیاه کنند. این چای سرشار از ویتامین‌ سی، ویتامین آ، آهن، کلسیم و پتاسیم است.

چای ترش کافئین ناچیزی دارد و باعث اختلال در خواب شما نمی‌شود. با این حال، طب سنتی به طبع مواد غذایی مختلف تاکید فراوانی دارد. مقدار مصرف چای ترش باید بر اساس نیاز روزانه شما باشد و لازم است تعادل را برقرار کنید.

طبع چای ترش، سرد و خشک است. به همین دلیل مصرف زیاد آن برای افرد بلغمی و سودآوی مناسب نیست. بلغمی‌ها طبع سرد و تری دارند. افراد سودآوی هم سرد و خشک هستند و با مصرف بیش از حد چای ترش، دچار علایم سردی مثل ضعف و بی‌حالی می‌شوند.

چای ترش یک نوشیدنی دلچسب برای افراد گرم مزاج است. این افراد در فصل تابستان هم می‌توانند برای ایجاد تعادل، از این نوشیدنی مفید بهره‌مند شوند.

افراد بلغمی و سرد مزاج می‌توانند مقاله بهترین دمنوش برای غلبه بر بلغم را بخوانند و با نوشیدنی‌های مناسب طبع خود آشنا شوند.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp